MyAppTheme Logo2

Reklama

Xenon źródło świateł samochodowych

Xenon źródło świateł samochodowych

Pod koniec XIX wieku dwóch brytyjskich naukowców W. Ramsay i M. Traversa odkryło jeden z gazów szlachetnych, xenon. To nowoczesne odkrycie doprowadziło do wielu ulepszeń w dziedzinie elektryki. Xenon został zastosowany w oświetleniu samochodowym na początku lat dziewięćdziesiątych minionego wieku. Od tego czasu nie ma sobie równych. Współcześnie coraz powszechniej jest stosowany w przemyśle samochodowym i oświetlenie najnowocześniejszych pojazdów opiera się już tylko na tym pierwiastku. Stale jednak dochodzi do ulepszeń w konstrukcji całego układu, stosując zaawansowaną technologię produkcji. Zyskał on wielu zwolenników swoimi niezwykłymi właściwościami.

Sam xenon to jednak nie wszystko. Najnowsze reflektory nie składają się wyłącznie z żarówki xenonowej, czyli tak zwanego palnika xenonowego, ale z całego skomplikowanego mechanizmu. Dlatego też ich montaż w starszych modelach nie jest prostą sprawą. W najnowszych pojazdach układy xenonowe montowane są fabrycznie. Dzięki temu oświetlenie przechodzi wiele testów i spełnia ścisłe normy prawne swojego działania. Oryginalne oświetlenie jest ustawione na dopuszczalnej wysokości, strumień jest optymalny i światło nie oślepia kierowców z naprzeciwka. Barwa światła wytworzonego w palniku xenonowym jest chłodna, zbliżona do światła słonecznego. Xenon zapewnia parokrotnie lepszą widoczność bez zmiany kolorów rzeczywistych. Dzięki temu zwiększone zostaje bezpieczeństwo na drodze, ponieważ możliwa jest szybsza reakcja kierowcy.

Sama barwa świetlówki dostępna jest w kilku wariantach. Możliwy czas eksploatacji palnika xenon został również wydłużony nawet do dziesięciu razy. Dzięki temu możemy zapomnieć o uciążliwym wymienianiu żarówek po około 300 godzinach. Żywotność palników xenon przekracza żywotność samego samochodu i wynosi około 3000 godzin. Przede wszystkim jednak układy xenon zapewniają mniejsze zużycie energii z 55 W, w przypadku żarówki halogenowej, na 35 W. Układ xenon składa się z wcześniej wspomnianego palnika, który ma postać banki wypełnionej gazem z domieszką jonów soli i dwiema elektrodami oraz przetwornicy. Ta niezwykle istotna część działa w skomplikowany sposób, bowiem uruchomienie lamp xenonowych wymaga wytworzenia odpowiednio wysokiego napięcia rozruchowego, a następnie zmniejszonego napięcia podtrzymującego stabilną wartość światła.

Na rozpalenie żarówki w tradycyjnym oświetleniu potrzebujemy około 12 V, natomiast w przypadku oświetlenia xenon, napięcie rozruchowe wynosi 21 kV. Przetwornica może posiadać zintegrowany zapłonnik, lub zapłonnik występujący osobno. W zależności od rodzaju układu. Możemy również wybrać układ analogowy oraz cyfrowy. W przypadku zintegrowanego zapłonnika, w razie usterek, trzeba wymienić cały układ. Cały skomplikowany mechanizm działania tego typu oświetlenia przybrała w języku potocznym postać xenonów. Xenon, jak pierwotnie zwykło się nazywać sam gaz, dzisiaj funkcjonuje jako termin najnowocześniejszego oświetlenia i to zwykle samochodowego, mimo że pierwiastek ten ma również zastosowanie w innych dziedzinach elektryki.

Moda na tak zwane xenony całkowicie opanowała dzisiaj świat. Trudno się dziwić. Ich zastosowanie przyczyniło się do znacznej oszczędności energii, co również przekłada się na oszczędność paliwa podczas dłuższej jazdy samochodem. Zwiększają one widoczność, przez co wpływają na bezpieczeństwo na drodze. Ale również układy xenon przyczyniają się do poprawy efektu wizualnego pojazdu. Xenony wyglądają dużo bardziej atrakcyjnie niż tradycyjne oświetlenie, dlatego właściciele starszych pojazdów tak chętnie montuje je na własną rękę. Trzeba jednak pamiętać, że oryginalne układy, wraz z przetwornicą i zapłonnikiem ściśle przystosowanym do tego skomplikowanego mechanizmu są lepiej dopasowane do samochodu.

Popularność świateł xenonowych sprawia, że są one coraz szerzej dostępne miłośnikom motoryzacji, których nie stać na najnowszy samochód. Warto jednak mieć na uwadze jakość i zorientować się zarówno w cenach, jak i producentach lamp, aby po samodzielnym montażu nie okazało się, że coś jest nie tak, jak być powinno. Pod adresem http://www.xenon-serwis.pl/ można zresztą znaleźć cenne wiadomości związane z tym zagadnieniem.