MyAppTheme Logo2

Reklama

Tabata trening dla odważnych

Tabata trening dla odważnych

Dlaczego trening ten określa się mianem treningu dla odważnych? Otóż jest to zestaw ćwiczeń niezwykle wymagających, pomimo trwania jedynie czterech minut. Na czym owa intensywność polega i jakie zalety treningu możemy wyróżnić?

Tabata – trening stworzony przez doktora Izumi Tabatę, specjalnie dla sportowców przygotowujących się do olimpiady w 1996 roku nie tylko poprawił wyniki sportowców, ale także wspomógł amatorów, którzy pragnęli w szybkim czasie poprawić swoje wyniki i poprawić ogólną kondycję organizmu. Tabata poprawia wydolność aerobową (tlenową) i anaerobową (beztlenową), co daje mu przewagę nad zwykłymi treningami i niskiej i średniej intensywności. Tego rodzaju ćwiczenia pomagają spalić w krótkim czasie tkankę tłuszczową, a także podkręcić nasz metabolizm. Ćwiczenie tabaty pomaga w szybkim czasie spalić więcej tłuszczu, niż tradycyjne ćwiczenia aerobowe, przez co spalamy kalorie jeszcze po zakończeniu treningu, gdy już nie wykonujemy ćwiczeń.

Zasada treningu jest prosta. Ćwiczenia trwają 4 minuty, a w ich czasie ćwiczymy dane ćwiczenie przez 20 sekund, po których następuje 10 sekund odpoczynku. Stosunkowo wykonuje się 8 serii takich ćwiczeń. W ciągu 20 sekund wykonuje się maksymalną liczbę powtórzeń danego ćwiczenia. Warto dobrać ćwiczenia angażujące różne partie mięśniowe. Niezwykle ważne jest także to, aby rozpocząć go rozgrzewką a zakończyć ćwiczeniami rozluźniającymi. Jakie ćwiczenia warto wybrać do części głównej? Szczególnie polecane są pompki, bieg bokserski, skakanka, rowerek stacjonarny, przysiady (także z obciążeniem), pady z wyskokiem. Jedna z głównych zasad tabaty brzmi, aby ćwicząc nie oszczędzać się i dawać z siebie wszystko. Należy kontrolować czas ćwiczeń i przerw, najlepiej za pomocą stopera. Prawdopodobnie brak ochoty na dalsze ćwiczenia oznaczał będzie, że dobrze wykonaliśmy trening i spaliliśmy wiele kalorii. Z drugiej strony pamiętajmy jednak, aby nie przesadzać! Trening ten najlepiej wykonywać maksymalnie 3 razy w tygodniu, ponieważ jest on obciążający dla naszego ciała, a organizm musi mieć czas na odpoczynek czy regenerację!